tiistai 14. heinäkuuta 2009

Olinpa kerran Espanjassa..

Ensinnäkin varautukaa hyvin pitkään sepustukseen eräästä etelän-matkasta, joka ei välttämättä ollut kovin erikoinen, mutta toivon sille kunnioitusta, sillä se oli minulle ensimmäinen. Ja siksi minulle siis erityisen tärkeä.

Kaikki alkoi siis torstai aamuyöllä, kun olin valvonut n. 18 tuntia ja pääsisin nukkumaan vasta 24 tunnin päästä. Lähdimme siis hyvin tavallisesti linja-autolla kohti helsinki-vantaan lentokenttää. Tästä kohti turvatarkastusta (jossa jouduin heittämään rakkaan "lapsivesi"-pullon pois (siis lapsille suunnatun vesipullon).

Maisemia junasta. Ollaan jossain Fuengirolan ja Torremolinoksen välissä.

Lisäksi tässä vinkki 1. Kun matkustat lentokoneella, pue sellaiset vaatteet, että sinun ei tarvitse riisua niitä suuren ähellyksen kanssa turvatarkastuksessa. Nim. minulla oli vyö sekä niihin kiinnitetyt henkselit. Lisäksi paluumatkalla yritin mennä portin läpi ja virkailija ohjaa taaksepäin. Ihmettelen miksi ja yritän mennä toiseen kertaan. Lopulta huomaan, että olallani keikkuu kassi, joka pitäisi laittaa läpivalaisuun. No, virheitähän sattuu.

Lopulta pääsimme siis Malagaan ja bussilla kohti hotelliamme, El Veleroa. Hotelli oli aikas pieni eikä mitään ruokia sisältynyt hintaan, mutta pieni keittiö, ystävällinen henkilökunta ja sijainti lähellä Torremolinoksen keskustaa ja rantaa antoivat anteeksi pienille puutteille.

Hotelli kuitenkin sijaitsi sen sen verran syrjässä, että paikallisasutusta oli aikas paljon. Ja nähtiinaika paljon hyviä auton ajajiakin.

Espanjassa kun roskiksia ei pihassa ole, ne sijaitsevat kaduilla ja ne tyhjennetään joka päivä.

Toisaalta, vaikka Torremolinos olikin hyvin siisti kaupunki kävimme myös Malagassa, joka ei aivan ihastuttanut meitä puhtaudellaan. Tässä on esim. kaupungin viertä halkova joki (keskellä ruohoa), jonka reunojen vedet olivat vihreää mömmöä, ei kaunista.

Toisaalta Malaga olikin hyvin kaunis paikka. Kuvassa pääkatua, jonka varrella kaikki pääputiikit olivat. Näimme myös erään tanssiesityksen kadulla. Lisäksi Kadulla oli väliajoin ihmispatsaita, hyvin jänniä.
Kuten varmaan tajusitte (tai sitten ette), matkamme ei vain keskittynyt Torremolinokseen ja sen ihmeisiin vaan otimme heti sen linjan, että kiertelemme eri paikoissa mahdollisimman paljon.

Kävimme siis junalla (ehdottomasti helpoin ja vaivattomin tapa liikkua) sekä Malagaan, että Fuengirolaan.

Malaga oli suoraan sanottuna aika kamala. Se on kuten pääkaupunkiseutu, eli iso, haiseva ja liikaa köyhiä ja rikkaita. Sanotaanko, että siellä näki minne ikinä katsoikin, jonkun kerjäämässä rahaa. Mutta jossain sekin on tehtävä.

Fuengirolan matkamme taas hieman epäonnistui. Matkasimme nimittäin sinne maanantaina, joka siis varmaan on jokin siesta-päivä siellä päin nimittäin puolet kaupoista oli kiinni ja kaduilla ei oikein liikkunut ihmisiä. Kuitenkin huomasimme pian, että kaupunki oli melko samanlainen kuin Torremme, joten ei jäänyt harmittamaan kovasti.

Fuengirolassa kuitenkin oli paljon sellaista, jota muualta emme päässeet katsomaan. Pääsimme mm. härkätaisteluareenalle (joka jostain ihmeen syystä oli kiinni). Pääsin kuitenkin katsomaan härkätaistelua hotellihuoneen tv.stä. Aika kamalaa, mutta onhan sekin koettu.

Jos härkätaistelu oli sitten oli kamalaa, oli kukkaistutukset aivan ihania. Jokainen parveke oli täynnä kukkia. Jokainen aukea paikka, jokainen puistikko, jokainen aidanvierus oli täynnä toinen toistaan upeampia kukkaistutuksia. Valitettavasti vain näimme myös sellaisia parvekkeita, joiden kukat olivat nuupahtaneet. Omistajat eivät kai olleet jaksaneet kastella niitä. Harmillista.

Ja kauniita asioita lisää. Totta kai me myös söimme. Ja söimme hyvin paljonkin. Ja ei me emme käyneet kertaakaan oikeassa ravintolassa. Vaan kävimme vain kahviloissa, joiden ruoka oli oikein maittavaa. Sanotaanko, että olisin voinut jäädä sinne vain sen halvan ruuan takia. Etenkin ruokakaupan hintojen takia. Esim. viimeisen illan juhlaillallinen kotona oluineen ja viineineen maksoi alle 10e. Halpaa, ei missään nimessä. Lisäksi paikallisessa tavernassa lasillinen viiniä ja olutta maksoi 2,60e. Mutta mitä me sitten syötiin, hieman kuvia siis.

Semmoista ruokaa. Vitsit tässähän tulee ihan vesi kielelle kun noita kuvia katselee. Keskimmäisen kuvan ruuan muuten teimme itse. Salaattia siis jossa parhaana Aitoja rapuja , nam! Siinä kuvassa näkyy myös erikoisuus viinipakkauksissa. Punaviini oli nimittäin pakattu tetroihin. Aika jännää. Alimmassa kuvassa taas näkee aitoja rapuja (nam) ja myös sangriaa, johon meikäläinen tais rakastua.

Loppuun vielä eräs kuva erään cafeterian vessasta. Mikseivät Suomessakin voisi hieman panostaa vessojen ulkonäköön :D Muuten kyllä vihaan Espanjalaisia vessoja. Niissä nimittäin vetonappula ei aina ole samassa paikassa, eikä sitä edes aina paineta tai työnnetä.

Toivottavasti tämä ei aivan liian tylsä ole. Ja minulla ainakin oli ihan mukavaa. Toivottavasti teilläkin :D